جستجو
منو بستن

درنگی در سکوت عرفانی

تولید کننده: نیستان
کتاب «درنگی در سکوت عرفانی» تازه‌ترین اثر منتشر شده از قربان ولیئی شاعر و پژوهشگر معاصر است که در زمینه ادبیات عرفانی و عرفان صاحب نظر و تاملات قابل توجهی است. این کتاب که در قالب پایان‌نامه دکتری وی پیش از این تدوین و در دانشگاه تربیت مدرس دفاع شده بود، درباره موضوع سکوت و خاموشی در ادبیات و عرفان ایرانی اسلامی و با نگاهی به برخی از مهمترین آثار ادبی عرفانی ایران از جمله کشف المهجوب، رساله قشیریه، مرصاد العباد، مصباح الهدایه، مقالات شمس، فیه مافیه و برخی دیگر از متون از این دست نگارش یافته است. ولیئی در این کتاب انواع خاموشی در عرفان اسلامی، تحلیل محتوای چرایی خاموشی عرفانی، خاموشی در منازل سلوک عرفانی و فلسفه سکوت و خاموشی و سخن گفتن در فلسفه و عرفان ایرانی اسلامی را مورد توجه قرار داده است. در بخشی از مقدمه خود بر این اثر می نویسد: در میان مجموعه اعمالی که در سلوک عرفانی وجود دارد، برخی جایگاهی ویژه دارند و در زبان اهل عرفان به «اصول» معروفند. بسیاری از عارفان خاموشی را از اصول دانسته‌اند؛ زیرا خاموشی در منظر عارفان، در رساندن سالک به معرفت شهودی از طریق فنای در حضرت حق، نقشی بنیادی دارد.
قابلیت دسترسی: ناموجود
45,000 تومان
ارسال به
*
*
Shipping Method
نام
تخمین زمان ارسال
مبلغ
گزینه حمل و نقلی تعیین نشده است

متعلَّقِ این نوع از خاموشی، زبان است و خاموشی در این مقام، معنایی جز سخن نگفتن، ندارد. به عبارت دیگر، همان لب فروبستن و اجتناب از تکلّم ظاهری است. در واقع خاموشی زبان، کیفیتی فیزیکی دارد و عبارت است از تولید نکردن اصوات. از آنجا که این نوع خاموشی، محسوس است، تبیین و ادراک آن به سادگی ممکن است.

در متون اخلاقی و عرفانی، بر این نوع از خاموشی فراوان تأکید شده است. در نظام اخلاقی‌دینی، می‌توان ذیل مفهوم «پیکرشناسی گناه» به ذکر گناهانِ محتمل هر یک از اعضای بدن پرداخت. در چنین رویکردی زبان، دروازهٔ ورود به بسیاری از گناهان است. در جوامع روایی، گناهان زبان به تفصیل ذکر شده است. از جمله در باب ۷۸ جلد ۶۸ بحارالانوار ذیل عنوان «السکوت و الکلام و موقعهما و فضل الصمت و ترک ما لا یعنی من الکلام» روایاتی در خصوص خاموشی زبان ذکر شده است. همچنین فیض کاشانی در بخش آفت‌های زبان از کتاب المحجّه‌البیضاء به بیان بیست آفت زبان پرداخته است که هر یک از آنها به احادیث فراوانی مستند شده است.

از آنجا که در فصل تحلیل چرایی تأکید بر خاموشی زبان و ضمیر به تفصیل به این روایات خواهیم پرداخت، در اینجا تنها به ذکر این نکته اکتفا می‌کنیم که خاموشی زبان در سلوک عرفانی در دوگانهٔ مشهور ظاهر و باطن، به ظاهر متعلّق است.

همچنین در تقسیم‌بندی سه‌گانهٔ مراحل سلوک (شریعت، طریقت، حقیقت) جایگاه خاموشی زبان، شریعت است. در واقع برای هرکدام از اعمال و ارکانِ سلوک می‌توان شریعت، طریقت و حقیقتی قائل شد؛ شریعت ظاهر عمل است، طریقت حرکت از ظاهر به باطن و حقیقت، تحقق باطنی عمل است.

همچنین در دیگر تقسیم‌بندی‌های وجودی عرفا از قبیل صورت و معنا یا شهود و غیبت، خاموشی زبان متعلق به صورت و شهود است.

مشخصات محصولات
پدید آورندهقربان ولیئی
تعداد صفحات208
سال انتشار1399
شمارگان800
نوبت چاپاول
قطع کتابرقعی
شابک9786222087876
نوع جلدشومیز
0.0 0
نقد و بررسی خود را بنویسید بستن
*
*
  • بد
  • عالی
*
*
*