جستجو
منو بستن

انسان در جست وجوی معنا

اندیشه‌ای در ذهنم نشست، برای اولین بار در زندگی حقیقی را دریافتم که شاعران بسیاری آن را به شعر درآورده‌اند و اندیشمندان بسیاری آن را غایت فرزانگی نامیده‌اند. آن حقیقت این است که عشق والاترین هدفی است که انسان در جست‌وجوی آن است؛ آنجا بود که معنای بزرگ‌ترین رازی که اشعار، افکار، و اعتقادات بشری سعی بر آشکار ساختن آن را دارند را متوجه شدم: رستگاری بشر در راه عشق و در خود عشق است. درک کردم چطور می‌شود انسانی که دیگر هیچ چیزی در دنیا برایش باقی نمانده هنوز هم به خوشی بیندیشد و حتی برای یک لحظه هم که شده در اندیشه‌ی معشوقش غرق شود. «فرشته‌ها در اندیشه‌ی ابدی یک شکوهِ بی‌پایان غرق‌اند
قابلیت دسترسی: موجود
55,000 تومان
i h
ارسال به
*
*
Shipping Method
نام
تخمین زمان ارسال
مبلغ
گزینه حمل و نقلی تعیین نشده است

جست‌وجوی انسان برای یافتن معنا، نیرویی بنیادی در زندگی اوست، نه توجیهی ثانویه از تمایلات غریزی او. این معنا از آن جهت خاص و منحصربه‌فرد است که تنها می‌تواند به وسیلهٔ او تحقق یابد و آنجاست که معناجویی او ارضا خواهد شد. عده‌ای از محققین ادعا می‌کنند که معانی و ارزش‌ها چیزی جز مکانیزم‌های دفاعی، واکنش معکوس به مشکلات، و والانگری نیستند. اما من هرگز به‌خاطر مکانیزم‌های دفاعی زندگی نمی‌کنم یا به‌خاطر واکنش‌های معکوس حاضر به مردن نیستم. انسان در هر شرایطی قادر به زندگی‌کردن و حتی مردن به‌خاطر آرمان‌ها و ارزش‌هایش است.

سال‌ها پیش در فرانسه یک نظرسنجی عمومی برگزار شد. نتایج نشان داد ۸۹ درصد مردم موافق بودند که انسان به دلیلی برای زندگی‌کردن نیاز دارد. علاوه‌بر این ۶۱ درصد اذعان داشتند که چیزی یا شخصی در زندگی‌شان وجود داشته که حاضر بودند حتی برایش بمیرند. من هم همین نظرسنجی را در بیمارستانم در وین و در میان بیماران و کارکنان انجام دادم و نتیجه مشابه همان نتیجهٔ نظرسنجی در فرانسه شد. تفاوت تنها ۲ درصد بود.

یک تحقیق آماری دیگری به‌وسیلهٔ جامعه‌شناسان دانشگاه جان هاپکینگز۲۵ بین ۷۹۴۸ دانش‌آموز در ۴۸ دانشگاه انجام شد. گزارش ابتدایی تحقیق قسمتی از تحقیقی دوساله است که به‌وسیلهٔ سازمان ملی سلامت ذهنی انجام شده است. از آن دانش‌آموزان پرسیده شد که چه چیزی را در زندگی «خیلی مهم» می‌دانند. ۱۶ درصد آنها گزینهٔ «درآمد بالا» را انتخاب کرده بودند و ۷۸ درصد هم گفته بودند اولین هدفشان «پیداکردن هدف و معنی در زندگی» است.

البته مواردی هم وجود دارند که تمایل فرد به ارزش‌ها چیزی جز پوششی برای ناسازگاری‌های درونی و پنهان او نیست؛ که اگر هم چنین باشد، استثنائی در یک قانون است نه اینکه خودش یک قانون باشد.

مشخصات محصولات
پدید آورندهویکتور فرانکل
تعداد صفحات155
سال انتشار1401
شمارگان1000
نوبت چاپپنجم
قطع کتابرقعی
شابک978-900-8392-26-2
نوع جلدشومیز
مترجمعلیرضا ارجاع
0.0 0
نقد و بررسی خود را بنویسید بستن
*
*
  • بد
  • عالی
*
*
*